Luthers brief aan Hans Löser

Maarten Luther heeft in zijn leven heel wat brieven geschreven. Hiervan zijn er ongeveer 3000 bewaard gebleven. Hieronder een gedeelte uit een brief die Luther schreef naar aanleiding van de geboorte van zijn zoontje Paul.

Brief aan Hans Löser

Genade en vrede in Christus. Gestrenge, edele, geliefde heer en vriend. Gelijk ik onlangs verzocht heb, zo vraag ik u andermaal om Christus wille of uw edelgestrenge zich verwaardigen wil God ter ere over te komen om een dienst te bewijzen aan mijn jongste zoon, die God mij deze nacht bij mijn geliefde Käthe geschonken heeft, opdat hij uit zijn oude Adamsnatuur kome tot de nieuwe geboorte van Christus door middel van het heilige sacrament des Doops en een lid der Christelijke gemeente moge worden. Misschien gelieft het God de Heere een nieuwe vijand van Paus of Turk van hem te laten groeien.

Gaarne zou ik hem in de Vespertijd laten dopen, opdat hij niet langer een heiden blijve en ik gerustgesteld worde. Moge uw edelgestrenge zonder bezwaar toestemmen en helpen zul een offer, Gode tot lof, te brengen. Ik ben gaarne bereid, waarmede ik kan, u een tegendienst te bewijzen. Hiermede met uwen Gode bevolen. Amen.

‘s Nachts om één uur. Woensdag na Sint Pauli, de herdenkingsdag van Paulus bekering, 1533.

Uw edelgestrenge dienstwillige dienaar,

Maarten Luther.

Een brief die de vurigheid van Luther goed uit doet komen. Luther had er wel hoop op dat dit knaapje een grote Turk – en Paushater zou worden. Toch wel fijn als je vader zo’n verheven taak voor ogen heeft.

Miykayah

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

