Pensées

Wanneer ik de Pensées van Blaise Pascal lees, val ik in de ene verwondering na de andere. Tot mijn grote spijt heb ik de Pensées niet in het Nederlands zodat ik ze maar opgezocht heb in het Engels.  Ik heb de vrijheid genomen om ze even snel naar het Nederlands te vertalen.

In de Pensées staat ongetwijfeld het kortste bewijs voor de mensheid van Christus.

“763. The Jews, in testing if He were God, have shown that He was man”

(De Joden wanneer ze probeerden te testen of Hij een God was, hebben ons laten zien dat hij een mens was)

Over het vaste fundament van de kerk:

859. There is a pleasure in being in a ship beaten about by a storm, when we are sure that it will not founder. The persecutions which harass the Church are of this nature.

(Je kan plezier vinden in één schip dat door een storm gebeukt wordt, wanneer we zeker zijn dat het niet zal vergaan. De vervolgingen die de Kerk teisteren zijn van deze aard. )

Over principes van sceptici, atheisten en dergelijke:

394. All the principles of sceptics, stoics, atheists, etc., are true. But their conclusions are false, because the opposite principles are also true.”

(Alle principes van sceptici, stoicijnen, atheisten en dergelijke zijn waar, maar hun conclusies zijn fout, omdat de tegenovergestelde principes ook waar zijn. )

Soms heb ik geen idee waar Blaise Pascal het over heeft. Zo ook de bovenstaande spreuk. Gelukkig zegt hij zelf in Pensee 365 dat niets meer belachelijk is dan gedachten, maar ik ben niet helemaal zeker ervan of ik nu denk dat ik het niet helemaal volg. Als gedachten belachelijk zijn is alles wat ik denk belachelijk. Het is dan dus belachelijk dat ik denk dat denken belachelijk is.

De waarheid moet gezegd worden: De gedachten van Blais Pascal zijn zeker de moeite waard, al moet de gemiddelde mens er toch wel diep over na denken voordat hij de bedoeling ervan snapt.

Miykayah

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

