De Apostolische geloofsbelijdenis

Het eerste artikel van de Apostolische geloofsbelijdenis luidt als volgt.

Ik geloof in God den Vader, den Almachtige, Schepper des hemels en der aarde.”

De geloofsbelijdenis gaat vervolgens verder met:

“En in Jezus Christus, Zijn eniggeboren Zoon, onzen Heere;

Die ontvangen is van den Heiligen Geeest, geboren uit de maagd Maria;

Die geleden heeft onder Pontius Pilatus, is gekruisigd, gestorven en begraven,

nedergedaald ter helle;

Ten derde dage wederom opgestaan van de doden;

opgevaren ten hemel, zittende ter rechterhand Gods des almachtigen Vaders;

vanwaar hij komen zal om te oordelen de levenden en de doden.

Ik geloof in den Heiligen Geest.

Ik geloof een heilige, algemene Christelijke kerk, de gemeenschap der heiligen;

Vergeving der zonden;

Wederopstandig des vleses;

en een eeuwig leven.”


In de loop van de geschiedenis is deze geloofsbelijdenis steeds uitgebreid. De oorspronkelijke versie is waarschijnlijk afkomstig van de doopbelofte die in de vroeg-christelijke kerk werd gehanteerd. Toen bestond de apostolische geloofsbelijdenis uit maar uit drie zinnen.

  1. Ik geloof in in God den Vader, den Almachtigen, Schepper des hemels en der aarde.
  2. En in Jezus Christus, Zijn eniggeboren Zoon, onzen Heere.
  3. Ik geloof in de Heiligen Geest.

Aangezien in de loop van de geschiedenis de geloofsbelijdenis steeds uitgebreid is als antwoord op dwalingen in de kerk denk ik dat het nodig is dat het eerste artikel nu maar weer uit te breiden. Mijn versie van het eerste artikel zou dan zijn:

“Ik geloof in God den Vader, den Almachtige, die hemel en aarde in 7 dagen van 24 uur geschapen heeft.“

De laatste eeuwen zijn er steeds meer mensen die denken dat met de dagen bij de schepping tijdsperioden worden bedoeld. In tegenstelling tot hen denk ik zeker te weten dat met deze dagen letterlijk 7 dagen bedoeld worden. Het is teveel voor één post om uit te leggen wat hiervoor mijn redenen zijn en daarom zal ik in de nabije toekomst hierover meer zeggen.

Miykayah.

Dit bericht werd geplaatst in geloof en wetenschap, Uncategorized en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

