Een brug te ver: De evolutie-theorie.

mousetrap

Image via Wikipedia

Het Darwinjaar is al enige tijd voorbij. De discussies over de evolutie-theorie niet. Het blijft de gemoederen bezighouden. Evolutie-theorie en schepping lijken soms met elkaar in overeenstemming te zijn, op andere keren lijken ze in tegenstelling te zijn met elkaar.

Maar voor mij is het duidelijk: De evolutie-theorie is niet in overeenstemming te brengen met de schepping zoals die in Genesis 1 beschreven staat. Daartussen ligt een kloof die niet overbrugd kan worden.

Wanneer ik naar buiten kijk zie ik bomen en struiken maar ook vele dieren rondlopen. De schoonheid trekt ons mensen aan zoals een architect aangetrokken wordt tot een gebouw. De schoonheid ervaren we als goed en als mooi.
En wanneer ik kijk naar deze natuur zie ik het ontwerp van God. Een ontwerper die een ontwerp heeft gemaakt, een ‘design’ dat zelfs met het menselijk verstand kan worden waargenomen.

En zelfs Richard Dawkins is het daarmee eens. In zijn boek “The Blind Watchmaker” schrijft hij dat de natuur een ‘schijn’ heeft van ‘design’, maar dat dit ‘design’ontstaan is in de loop van de evolutie over miljarden jaren.

Maar dan moet ik even de definitie over evolutie erbij halen dat een handboek over ecologie gebruikte: “Evolution happens because some individuals have survived the death and destruction of the past and reproduced more succesfully in the past, not because they were somehow chosen or selected as improvements for the futere.“ (Essentials of ecology, 3th edition)

Wanneer ik dus de evolutie-theorie wil aanvaarden moet ik dus aannemen dat een proces als natuurlijke selectie dat geen doel heeft ervoor gezorgd heeft dat er mensen ontstonden die zochten naar de zin van het leven.

En wanneer ik de evolutie-theorie aanvaar moet ik dus de schijn van het ‘design’ afschrijven op mijn subjectieve waarneming, die in andere gevallen heel duidelijk het teken van design kan opmerken.

Een persoon die heel duidelijk een streep getrokken heeft en zijn eigen waarneming of ervaring niet meer weg stopt is Michael J. Behe. Veel kan er gezegd worden over het wetenschappelijk karakter van zijn ‘Intelligent Design’, maar toch moet ik zeggen dat deze man een voortreffelijk werk gedaan heeft door aan te tonen dat de menselijke cel uit (ontworpen) machines bestaat. Termen zoals ‘ Irreducible Complexity’ komen dan voorbij.

En dan het belangrijkste argument nog: Wanneer ik de evolutie-theorie aanvaar moet ik de Heilige Schrift bekritiseren en er vanuit gaan dat God niet duidelijk was toen Hij door de mond van Mozes genesis 1 liet opschrijven.

Dit bericht werd geplaatst in opinie, wetenschap en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op Een brug te ver: De evolutie-theorie.

  1. kattekliek zegt:

    De evolutietheorie is m.i. inderdaad niet te verenigen met het christelijk geloof. Deze theorie gaat namelijk niet alleen over evolutie an sich, maar sluit ook in, dat dit alles ‘vanzelf’, ‘toevallig’ en (dus?) ‘zinloos’ zou zijn. En vooral dat laatste gaat niet samen met een persoonlijke God die Zich om alles en iedereen bekommert; zo is de God in Wie ik geloof.

    Daarentegen zie ik geen tegenstelling in evolutie (zonder -theorie eraan vastgeplakt) en de eerste hoofdstukken van Genesis. God heeft het heelal – met natuurwetten en al – geschapen. Zou Hij dan niet van diezelfde natuurwetten gebruik kunnen en willen maken om Zijn plan te verwezenlijken? Niet gezegd dat Hij daar niet buiten kan stappen. Bijvoorbeeld de maagdelijke geboorte van Jezus en Zijn opstanding uit de dood zijn in geen enkele natuurwet te vangen. Maar ook én juist binnen de grenzen van de natuurwetten gebeurt er op grote en kleine schaal zoveel bijzonders; evolutie is daarvan een mooi en krachtig voorbeeld.

    Op mijn eigen blog heb ik vorig jaar e.e.a. over dit thema geschreven; zie bijvoorbeeld “Evolutie vs. schepping?” en “Toevallige mijmeringen (een algemene beschouwing over schepping en natuurwetten). Ik ben benieuwd wat je ervan vindt, Miykayah!

    • Miykayah zegt:

      Hoi Kattekliek, welkom op mijn blog!

      en dank voor het reageren.

      Ik heb de artikelen die je geschreven had gelezen. In feite had ik ze al gelezen gepubliceerd had, maar dat is alweer lang geleden!

      Ik zal reageren in een bericht omdat ik daar meer woorden voor nodig heb dan in deze reactie geplaatst kunnen worden. ;-)

      gr. Miykayah

    • kattekliek zegt:

      Ah, je kende mijn blog al! Ik het jouwe nog niet tot gisteren, maar vind het erg interessant en ik kom dan ook zeker vaker langs! Ben benieuwd naar je nieuwe post over evolutie :)

  2. Pingback: Evolutie-theorie, natuurwetten en de dood « Miykayah

Geef een reactie

